Nowoczesna i ekologiczna regeneracja DPF

Wadą silników spalinowych jest to, że generują spaliny, które mogą zawierać szkodliwe substancje i związki chemiczne. Producenci samochodów od wielu lat walczą z tym problemem, tworząc coraz czystsze jednostki napędowe, mające coraz więcej rozwiązań wpływających na ekologię, co wymuszają stale podnoszące się normy czystości spalin. Jednym z obowiązkowych od kilku lat elementów silników wysokoprężnych, są filtry cząstek stałych, czyli DPF.

Co to jest DPF

DPF to skrót od anglojęzycznego „diesel particulate filter”, co oznacza filtr cząstek stałych dla silników diesla. We francuskich rozwiązaniach (Peugeot/Citroen) może być on także zwany FAP (filtre à particules). Jest to umieszczony w układzie wydechowym silnika filtr składający się z licznych drobnych kanalików, z których co drugi jest otwarty od strony silnika, a co drugi od strony wylotu spalin do atmosfery. Kanaliki zbudowane są z materiału porowatego, co pozwala na przedostawanie się gazu, jednak zatrzymuje wewnątrz cząstki sadzy, które poza tym, że są odpowiedzialne za powstawanie smogu w powietrzu, mogą być także powiązane ze szkodliwymi związkami siarki, azotu i innymi.

Sadza osadzająca się w filtrze, powinna od czasu do czasu naturalnie zostać wypalona. W zależności od rozwiązanie technicznego, może dziać się to poprzez:

  • W filtrach mokrych (większość FAP) podczas normalnej pracy podawany jest związek który obniża temperaturę spalania sadzy i ułatwia jej wypalenie.
  • W filtrach suchych zwiększane jest obciążenie silnika, często także w fazie wydechowej podawana jest dodatkowa dawka paliwa, która zapala się w układzie wydechowym i mocno podnosi temperaturę spalin, powyżej takiej w której może dojść do wypalenia zanieczyszczeń. Jest to najczęściej spotykane rozwiązanie.
  • W niektórych samochodach w filtrze znajduje się dodatkowy wtryskiwacz, który podaje paliwo bezpośrednio w celu wypalenia zanieczyszczeń.

Niestety wypalanie nie zawsze jest w pełni skuteczne, szczególnie jeżeli silnik jest niesprawny (do układu wydechowego dostaje się olej, lub spalanie nie zachodzi w sposób optymalny), lub gdy bardzo rzadko jeździmy samochodem z większą prędkością, z większym obciążeniem (wówczas nie ma dobrych warunków do wypalenia się zanieczyszczeń w większości samochodów. Wówczas sadza gromadzi się w filtrze, co może doprowadzić do jego całkowitego zapchania, skutkuje to zwykle wyraźnym spadkiem mocy, zwiększeniem spalania i bardzo trudną eksploatacją pojazdu.

Co zrobić z zapchanym DPF

Do niedawna bardzo popularne było pozbywanie się filtra, co jest nie tylko nierozsądne (samochód wówczas nie spełnia warunków homologacji, konieczna jest też ingerencja w oprogramowanie sterujące silnika, wpływa to negatywnie na jego pracę), ale także nielegalne. Innym rozwiązaniem jest wymiana DPF na nowy, co jednak niesie za sobą wysokie koszta (około 5-6 tys zł). Najlepszym rozwiązaniem wydaje się regeneracja DPF w profesjonalnej firmie.

Jak tłumaczy nam przedstawiciel firmy Krymar lidera branży regeneracji DPF i turbospreżarek z Białegostoku, obecnie najlepszą metodą czyszczenia DPF jest metoda hydrodynamicza. Zabieg ten jest prosty, szybki, o wiele tańszy od zakupu nowego filtra i przywraca mu 99% sprawność. Polega on na wypłukiwaniu z filtra zanieczyszczeń za pomocą wody w specjalnej maszynie.

Po zainstalowaniu w niej filtra maszyna najpierw napełnia go wodą i wypłukuje z niego powierzchowne zanieczyszczenia, a następnie wykonuje serię uderzeń hydrodynamicznych, w pełni bezpiecznych dla wkładu filtra. Filtr następnie jest obracany i operacja powtarza się z drugiej strony, aż do uzyskania parametrów przepływu porównywalnych z nowym urządzeniem. Maszyna taka poza dokładnością i bezpieczeństwem ma także inne zalety. Po pierwsze ma ona moduł diagnostyczny, który pozwala określić parametry przepływu przy pomocy tego samego urządzenia, a po drugie nie generuje na zewnątrz żadnych zanieczyszczeń, a w samej metodzie nie stosuje się środków chemicznych, co oznacza, że ta metoda czyszczenia jest neutralna dla środowiska.

Należy pamiętać, by po regeneracji sprawdzić przyczynę zapchania filtra, jeżeli były nią niesprawności silnika, usterki trzeba usunąć. W przypadku sprawnego silnika i dbania o filtr poprzez odpowiedni styl jazdy, regeneracja filtra w firmie Krymar może wystarczyć nawet na następne 250 tysięcy kilometrów.

Dodaj komentarz